• Slide 9

    "Een zorgvuldige vraag is de halve wijsheid."

    -Francis Bacon

  • Slide 20

    Er ligt zo'n rijkdom in de mens verborgen,
    waarom beginnen wij niet met graven?

    K'ung-Fu-tse (Confucius)

  • Slide 19

    Livet forstås baglæns men må lives forlæns
    (life can only be understood backwards but it must be lived forwards)

    Søren Kierkegaard

  • Slide 16

    "Much wisdom often goes with fewer words."

    -Sophocles

  • Slide 15

    "Je kunt nooit voor een ander bepalen of iets pijn doet of niet."

    -Pepper

  • Slide 14

    "De moed om zekerheden los te laten
    is een vereiste voor creativiteit"

    -ErichFromm

  • Slide 13

    "Te weten dat je onwetend bent
    is het begin van alle wijsheid."

    -Viviane van Avalon

  • Slide 12

    "Gewoonten maken oud. Jong blijf je
    door de bereidheid tot verandering."

    -A. Horbiger

  • Slide 11

    "Ooit was je ontembaar. Laat ze je niet tam krijgen!"

    -Isadora Duncan

  • Slide 10

    "Ik wanhoop steeds, maar ik verlies nooit de moed."

    -EdmondJaloux

  • Slide 1

    "Don’t go where the path may lead, go instead where there is no path
    and leave a trail"

  • Slide 2

    "A smooth sea never made a skillful sailor"

  • Slide 3

    "Ain’t no mountain high enough"

    - Diana Ross

  • Slide 4

    "Just because my path is different,
    doesn’t mean I’m lost"

  • Slide 5

    " Courage is fear that has said its prayers"

  • Slide 6

    "Life is a journey, not a destination"

  • Slide 7

    "Waarom moeilijk doen als het samen kan"

    - Loesje

  • Slide 8

    "Knowledge speaks but wisdom listens"

    - Jimi Hendrix

Mijn praktijk heeft geen faciliteiten voor opvang buiten kantooruren. In geval van een onvoorziene crisissituatie raad ik je aan contact op te nemen met je eigen huisarts, de crisisdienst of de huisartsenpost.

 

 

Waarneming
Bij langdurige afwezigheid, zoals bijvoorbeeld vakantie of ziekte, heb ik een waarnemingsregeling met Saskia Looijen van praktijk iHabitus (www.ihabitus.nl) in Utrecht. Deze regeling houdt in dat ik, als counsellor, of een collega-counsellor, inschat of overbruggende gesprekken nodig zijn. Cliënten kunnen, indien nodig, contact opnemen met de waarnemende collega-counsellor.

Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik, als uw behandelende coach/counsellor, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Uw dossier bevat aantekeningen over uw hulpvraag en gegevens over de gevoerde gesprekken, begeleiding en interventies.

Mocht ik van u of met uw expliciete toestemming overige informatie hebben ontvangen van eerdere hulp- en /of zorgverleners, dan worden ook deze gegevens in het dossier opgenomen voor zover die voor uw begeleiding noodzakelijk zijn.

Het is mijn verantwoordelijkheid om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat ik:
– zorgvuldig omgaan met uw persoonlijke en medische gegevens,
– er voor zorg dat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens

Als uw coach/counsellor heb ik als enige toegang tot de gegevens in uw dossier.
Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).

De gegevens uit uw dossier kunnen ook nog voor de volgende doelen gebruikt worden:
– Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de begeleiding is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming.
– Voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid.
– of voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing.
– Een klein deel van de gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik of mijn administrateur,een factuur kan opstellen.
Als ik vanwege een andere reden gebruik wil maken van uw gegevens, dan zal ik u eerst informeren en expliciet uw toestemming vragen.

Deze gegevens in het cliëntendossier blijven zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist 15 jaar bewaard.

Privacy op de factuur

Op de factuur die u ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd kunnen worden.

– Uw naam, adres en woonplaats
– uw geboortedatum
– de datum van de behandeling
– een korte omschrijving van de behandeling, zoals bijvoorbeeld ‘coaching’, of ‘psychosociaal consult’
– de kosten van het consult

In het mensen werk blijkt dat 1 beeld vaak meer zegt dan 1000 woorden; dat kan in de ruimte zijn zoals bij opstellingen, op papier of in een andere vorm van expressie. Zo ben ik steeds meer en vaker beeld gaan betrekken in het werk wat ik doe, vooral in het werken met kinderen en jongeren. Ik schets de verhalen die met mij gedeeld worden waardoor de soms onbesproken verbindingen en dynamieken zichtbaar worden. Zo zijn de schilderijen die ik maak eigenlijk verhalen. Verhalen die ingegeven worden door alledaagse levensthema's: emoties, mooie en moeilijke dynamieken, families en gezinnen, mannen en vrouwen, samen en apart.
Mijn inspiratie wordt gevoed door thema’s waarmee ik in het kader van mijn professionele begeleiderswerk te maken heb.

De afgebeelde thema’s variëren van leiderschapsthema's en groepsdynamiek tot onderwerpen zoals Verlangen, Verbinding, Vertrouwen en familie Verbanden (Systemisch werk). Met ook daarin weer - mannen en vrouwen thema's, klein en groot, samen en apart.

(P)art of the system

More2Move

Mijn schilderijen zijn eigenlijk verhalen. Verhalen die ingegeven worden door alledaagse levensthema's: emoties, sportende kinderen, families en gezinnen, mannen en vrouwen, samen en apart.
Mijn inspiratie wordt gevoedt door thema's vanuit mijn professionele begeleiderswerk als uitgangspunt te gebruiken. Deze variëren van leiderschapsthema's en groepsdynamiek tot onderwerpen zoals Verlangen, Verbinding, Vertrouwen en familie Verbanden (Systemisch werk). Met ook daarin weer - mannen en vrouwen thema's, klein en groot, samen en apart.

Part of the system

leiderschap opstellingen persoonlijk

Leiderschap

Opstellingen

Persoonlijk

recreatie vrij acryl

Recreatie

Vrij

Acryl

Projecten

De projecten (link naar Projecten) waaraan ik werk delen met het persoonlijk werk dat de menselijke factor centraal staat. Ik kijk op een vergelijkbare manier naar de verhalen waar het om draait, naar wat er niet verteld wordt, de dynamieken, verbindingen, licht en schaduw, het systeem als geheel. Ik laat mij inspireren door de projectinhoud en de mensen met wie ik samenwerk en stel mijn creativiteit, mijn gevoel voor taal en beelden en mijn liefde voor diversiteit, ontwikkeling en niet gebaande paden graag ten dienst van het project. Ik ben dol op synergie – dit betekent namelijk dat ik soms dingen die ik minder goed kan of leuk vind, heerlijk aan een ander kan overlaten; ik ben een ‘true believer’ in het geheel dat groter is dan de som der delen.

Of mijn rol nu (proces)begeleider, redacteur, regie-assistente, kunstenaar of verslaglegger is – ik laat mij dragen door mijn ervaring op veel verschillende gebieden en mijn therapeutische achtergrond.

Persoonlijke begeleiding

In persoonlijke begeleiding werk ik samen met jou als cliënt in verbinding en gelijkwaardigheid. Dat betekent dat wij ieder vanuit onze eigen plek verantwoordelijk zijn voor onze bijdrage aan het proces waarin jouw ontwikkeling als cliënt centraal staat. Onze interactie zal er op gericht zijn een ruimte te creëren waarin jij nieuwe perspectieven en mogelijkheden mag exploreren, tot nieuwe inzichten kan komen. Inzichten die leiden tot een toename in het (zelf)bewustzijn waarin onderscheid gemaakt kan worden tussen wie je bent en wat je doet, waar jouw kwaliteiten en ontwikkelings- domeinen helder worden en de vertaalslag naar een andere omgang met je emoties, communicatie en effectief gedrag kan worden gemaakt.

Bij de weg die je zelf hebt te gaan, maar niet per sé alleen, ondersteun ik je graag. Dat doe ik met oog voor dat wat er niet verteld wordt, liefde voor de mens (ieder met zijn of haar unieke persoonlijkheid) en een fascinatie voor nieuwe perspectieven, ontwikkelen en leren. Wees dus van harte welkom.

Ik heb een diep geloof dat ieder mens zijn of haar eigen instrument is en daardoor de antwoorden bij zich heeft die noodzakelijk zijn voor ontwikkeling en heling. Naast het vermogen om veel te kunnen zien en begrijpen, kent ieder mens ook een ‘blinde vlek’ en de vervormingen die ontstaan door de eigen filters. In aanvulling op het gidsen door klankbord en spiegel te zijn, kan het voor mij als begeleider nuttig zijn om bepaalde methodes, technieken en /of instrumenten te hanteren om het verkenningsproces te faciliteren.
Deze bieden op zichzelf niet de oplossing, zij kunnen wel bijdragen aan bewustwording en perspectieven. Met de verworven inzichten kunnen vervolgens voorbij oude patronen en overtuigingen nieuwe keuzes en besluiten gemaakt worden.

 

Niet alleen tijdens mijn begeleiding maar ook in organistatietrajecten en projecten maak ik gebruik van verschillende methodes en technieken:

Daar waar een cliënt- of organisatievraag gediend kan worden door het hanteren van andere instrumenten kunnen deze – op verzoek of naar behoeft ingezet worden.

Ons hele leven zijn we lid van verschillende systemen. Wie wij nu zijn, heeft alles te maken met de familiesystemen van onze ouders, ons gezin van herkomst. Het is hierin dat onze onbewuste overtuigingen, gedragingen en patronen hun oorsprong vinden. Zo hebben wij zowel patronen die ons kracht geven en veel brengen als belemmerende patronen, vaak uit loyaliteit, meegenomen.

Deze (belemmerende) patronen kom je in je huidige leven vaak weer tegen binnen nieuwe systemen bijvoorbeeld in je relatie of in je werk. Door een vraag systemisch te verkennen, kunnen onbewuste patronen weer zichtbaar worden en komt er bewustwording op dynamieken die rondom de vraag spelen. Als we hiervan bewust zijn, ontstaan er nieuwe mogelijkheden om anders te bewegen met dat wat er in ons leven speelt.

Iedereen heeft zijn eigen plek in het systeem en er is sprake van een ordening. Het op de diepere lagen leren kennen van ons eigen plek, de plek van anderen en de acceptatie hiervan, kan tot veel inzicht en verandering leiden.

Transactionele Analyse is een leer over persoonlijkheid, communicatie en verandering. Hierin staat de autonomie en eigen verantwoordelijkheid van mensen voor hun ontwikkeling, centraal.
Mensen zijn nooit volkomen onafhankelijk en daarom wordt de nadruk gelegd op de communicatie tussen mensen onderling. Van daar uit wordt het verband gelegd met de interne en deels onbewuste wereld van de persoon (besluiten en gedragspatronen) en met de externe wereld. Dit kan een ander persoon of een relatie zijn, maar ook het gezin of een ander (werk)systeem waar de persoon deel van uitmaakt. De bewustwording die zo verworven wordt op de dynamieken die op de diepere lagen spelen, sluit heel mooi aan bij een de benadering vanuit het Systemisch werken.

Neuro Linguïstisch Programmeren (NLP) is in de jaren 70 door Richard Bandler en John Grinder bedacht – een communicatiemodel dat zich niet bezig houdt met problemen maar met oplossingen.

Misschien is wel de belangrijkste vooronderstelling binnen NLP: ‘ieder mens heeft in zijn (on)bewuste de noodzakelijke hulpbronnen tot zijn beschikking om te bereiken wat hij wil bereiken’. Het onbewuste wordt hierbij gezien als een rijke bron van levenservaring en innerlijke mogelijkheden. NLP gaat er vanuit dat er in communicatie geen mislukking bestaat. Je krijgt wel feedback en daardoor de mogelijkheid om met gebruik van de innerlijke hulpbronnen nieuwe wegen te bewandelen.
Zo kiest ieder uit de NLP gereedschapskist die hulpmiddelen die voor die situatie het meest geëigend zijn. Het gaat bij NLP om balans en het evenwicht tussen Hebben en Zijn.

De Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) is een vragenlijst op basis van zelfbeschrijving die inzicht geeft in waardevolle verschillen tussen mensen. Verschillen in de manier van denken, handelen en communiceren die in het dagelijkse leven, naast de creativiteit en synergie die ze op kunnen leveren, de bron kunnen zijn van heel wat misverstanden en communicatiestoornissen.
De Indicator is gebaseerd op de persoonlijkheids- theorieën van de vermaarde Zwitserse psycholoog Carl G. Jung en is medio vorige eeuw met goedvinden van Jung ontwikkeld door twee niet-psychologen, moeder Katherine Cook Briggs en dochter Isabel Briggs Myers. Zij bestudeerden en complementeerden de ideeën van Jung en pasten ze toe om de personen om hen heen te leren begrijpen. Zij werden in hun werk gedreven door de wil een zo breed mogelijk publiek toegang te geven tot deze krachtige ideeën om zo op een constructieve, positieve manier de verschillen tussen mensen te waarderen en in te zetten.

 

move 2 more mbti nl

Iedereen heeft een persoonlijke leerstijl, dat wil zeggen: een manier van omgaan met leerstof en leeractiviteiten. Dit is mede bepalend voor hoe iemand probleemoplossend te werk gaat. Het model van Kolb maakt onderscheid tussen vier fasen van het leerproces - waarnemen, ervaren, denken en doen.
Wanneer 1 van deze fasen te onderbelicht is of te dominant aanwezig kan dit gevolgen hebben voor het overall probleemoplossend vermogen. Inzicht hierin kan mogelijkheden bieden om een evenwichtiger verdeling van jouw aandacht over de verschillende fasen.

 

 image1

Ieder mens heeft drijfveren, motivatoren. Dat klinkt logisch, maar hoeveel mensen hebben eigenlijk een adequaat beeld van wat hen drijft? Waardoor wordt iemand gemotiveerd, waarom doet iemand zus of zo, wat bezielt hem of haar? Als je dat weet, kun je niet alleen jezelf en je eigen waardesysteem begrijpen, maar ben je ook beter in staat te beoordelen wat een ander drijft. Hoe beter je een ander begrijpt, hoe beter je kunt matchen en richting kunt geven aan iemands gedrag, iemands waarneming en iemands motivatie om dingen wel of niet te doen. Drijfveren zijn bepalend voor je manier van handelen, je manier van communiceren, je manier van leidinggeven en de manier waarop je met je relaties omgaat en met anderen samenwerkt.
Bewustwording van en inzicht in overeenkomsten en verschillen in motivatoren kan openingen bieden tot opties waarin effectiever interactie, samenwerking en synergie gerealiseerd kan worden.

Er moeten mensen zijn die zonnen aansteken
Voordat de wereld verregend
Mensen die zomervliegers oplaten
Als ’t ijzig wintert
En die confetti strooien tussen de sneeuwvlokken
Die mensen moeten er zijn

Er moeten mensen zijn die aan de uitgang van ’t kerkhof ijsjes verkopen
En op de puinhopen mondharmonica spelen
Er moeten mensen zijn die op een stoel gaan staan
Om sterren op te hangen in de mist
Die lente maken van gevallen bladeren
En van gevallen schaduw licht

Er moeten mensen zijn die ons verwarmen
En die in een wolkeloze hemel
Toch in de wolken zijn
Zo hoog
Ze springen touwtje langs de regenboog
Als iemand heeft gezegd:
Kom maar in m’n armen

Bij dat soort mensen wil ik horen:
Die op het tuinfeest in de regen dansen
Ook als de muzikanten al naar huis zijn gegaan

Er moeten mensen zijn die op het grijze asfalt
In grote witte letters ‘liefde’ verven
Mensen die namen kerven in een boom vol rijpe vruchten
Omdat er zoveel anderen zijn die voor de vlinders vluchten
En stenen gooien naar ’t lenteblauw
Omdat ze bang zijn voor de bloemen
En bang zijn voor ik hou van jou

Ja, er moeten mensen zijn met tranen als zilveren kralen
Die stralen in het donker
En de morgen groeten
Als het daglicht binnenkomt op kousenvoeten

Weet je, er moeten mensen zijn die bellen blazen
En weten van geen tijd
Die zich kinderlijk verbazen
Over iets wat barst van mooiigheid

Ze roepen van de daken dat er liefde is en wonder
Als al die anderen schreeuwen: alles heeft geen zin
Dan blijven zij roepen: nee, de wereld gaat niet onder
En zij zien in ieder einde weer een nieuw begin

Zij zijn een beetje clown
Eerst het hart en dan het verstand
En ze schrijven met hun paraplu ‘i love you’ in het zand
Omdat ze zo gigantisch in het leven opgaan
En vallen en vallen en vallen en opstaan

Bij dat soort mensen wil ik horen:
Die op het tuinfeest in de regen blijven dansen
Ook als de muzikanten al naar huis zijn gegaan
De muziek gaat door
De muziek
Gaat
Door

Wie ben ik dan zelf als ik anderen de vragen stel – Wie ben je? Wat kan je? Wat wil je?

Ik ben Tina (Willekes-)Scoon.
Geboren in 1964 in London, een kind waarin heel verschillende werelden, culturen en systemen bij elkaar kwamen. Mijn systeem van herkomst, met een Deense moeder en een vader uit het Caraïbisch gebied, beschouw ik als een soort kunstwerk waarin alle kleuren en vormen zich mengen, elkaar laten schitteren en elkaar overschaduwen, vloeken en tegelijkertijd prachtig kunnen vervloeien met elkaar. Op welke manier dan ook, alles blijft verbonden. Alles vormt samen het geheel om vervolgens op heel eigen wijze vruchtbaar te zijn.

Mijn eigen tocht naar begeleiderschap de psychosociale hulpverlening is geen rechtstreekse reis geweest van vertrekpunt naar bestemming. Ik heb van verschillende opleidingen genoten en diverse beroepen beoefend – ik ken de weg van de ingeslagen route bijstellen en soms zelfs terug te keren in mijn eigen voetstappen om de weg opnieuw te verkennen. Ik weet hoe fundamenteel het is om plek te hebben en te voelen; plek waarin niet alleen de mooie dingen maar ook de minder mooie dingen er mogen zijn. Hoe het is om heel veel ogenschijnlijk verschillende stukjes tot één geheel te smeden. Zodat ze erbij horen, welkom zijn ondanks dat dit niet vanzelf gaat en soms tot scheuren en blaren leidt.

Als een rode draad door alles wat ik in het verleden heb gedaan en doe, loopt een diep gewortelde passie voor ontwikkeling en leren. De menselijke dynamieken waar wij allemaal aan deelnemen blijven mij fascineren en uitdagen om ze verder te onderzoeken. Bewondering en compassie voel ik voor mensen die de moed hebben om hun persoonlijke uitdagingen aan te gaan, ook al voelt het nog zo spannend, en die bereid zijn zich daarin een tijdje te laten gidsen.

Vanuit werkelijk contact en verbinding stel ik graag mijn eigen bezieling, creativiteit en relativeringsvermogen ten dienst van jou als cliënt. Met mijn hoofd en zintuigen als instrumenten en mijn hart als kompas nodig ik jou uit om samen een ‘werkruimte’ te creëren; een ‘werk- en speelruimte’ waarin oude patronen, belemmerend gedrag maar vooral ook nieuwe inspiratiebronnen en mogelijkheden onderzocht mogen worden en van waaruit nieuwe inzichten en keuzes kunnen ontstaan.

 

 

Opleidingen

WO (Biologie en Master of Business Administration)
Management & Re-integratie Coach
Post-HBO Professionele Communicatie
Gecertificeerd Systemisch Werk
Transactionele Analyse
NLP Practitioner,
Emotioneel Lichaamswerk
Specialisatie: De MaskerMaker (Karakterstructuren)
Aan de Rand van het Licht - over Rouw & Ritueel
Trainers Opleiding Phoenix
Relatietherapie - De Relatie als Spiegel
Breek de Stilte (I) – werken met Trauma, Psychotrauma en Hechting

MBTI (Myers-Briggs Type Indicator Stap I, Stap II, Type & Teams, Decision-making)
MMTIC (Murphy Meisgeier Type Indicator for Children)
DSM-5 bij kinderen en jeugdigen

Als persoonlijk begeleider/trainer heb ik me verbonden aan de Ethische Code van Phoenix Opleidingen. De Ethische Commissie bewaakt de kwaliteit van de beroepsgroep en stimuleert professionalisering.

LOGO deeln EC 469x229 

20150618 NFG met tekst 

20150618 RBCZ 

20160217 EAC klein

Aangesloten bij Bewust Bollenstreek

De Nederlandse School

Gepersonaliseerd leren, motivatie van leerlingen verhogen, differentiatie naar inhoud en niveau, docenten voor je school behouden, werkdruk beheersbaar maken, aansluiten bij 21e eeuwse vaardigheden, eigenaarschap en flexibele eindexamens.

Hoe pas je als school je onderwijs aan op de wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen om ons heen?

Eerbewijs

Op 4 mei 2019 werd op het Nationaal Ereveld Loenen stilgestaan bij de gevolgen van oorlog, de impact daarvan op het leven van de slachtoffers, hun nabestaanden en de generaties daarna. Met Eerbewijs werden de doden herdacht en stond het overbruggen van generaties centraal in de wijze waarop dit werd gedaan. Deze herdenking kreeg vorm door de getuigenissen en verhalen van mensen uit verschillende generaties.

Marco Borsato 25 jaar - Meer dan ik alleen Documentaire

Zo getrouw aan de dualiteit van het leven is deze documentaire waar ik als redacteur aan heb gewerkt – “Marco Borsato 25 jaar – Meer dan ik alleen”.

Ereveld Vol Leven

Verloren levens en verhalen van nabestaanden worden zichtbaar in Ereveld Vol Leven.
Een uniek en bijzonder project waarbij oorlogsslachtoffers worden herdacht, hun verhaal wordt verteld en zowel zij als hun nabestaanden worden geëerd

Stadstijgers - Actief burgerschap kun je leren!

Move2More brengt ism Noordwijkse Methode met PIT voor Kids de talenten van Stadstijgers Leiden in kaart!